علیرضا محمدی کمال‌آبادی،معتقد است وقتی حافظه تقویت شود، مغز قدرت پیدا می‌کند و حفظ قرآن سریع‌تر اتفاق می‌افتد؛ بنابراین به علاقه‌مندان حفظ قرآن توصیه می‌کند که به شکل حرفه‌ای برای تقویت حافظه اقدام کنند.

توصیه‌هایی برای علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم

لقبش سلطان حافظه جهان است. سال ۱۳۹۳ در ورزشگاه شهر بابل و در حضور صدها تماشاگر، رکورد ایران و آسیا را از آن خودش کرده و در جریان آن، اسم تمام شهرستان‌های ۳۱ استان کشور و بعد از آن، تمام ۴۴۰ کشور دنیا را با پایتخت‌هایشان مانند بلبل به زبان آورده، ۲۷۰۰ رقم عدد پی را هم حفظ کرده‌ و همین است که به او، سلطان حافظه جهان می‌گویند.

علیرضا محمدی کمال‌آبادی، متولد ۱۳۴۶ در روستای کمال‌آباد جرقویه است. وی قصه‌اش را این‌طور تعریف می‌کند: سال ۱۳۸۶ در رشته تربیت بدنی کار می‌کردم. آن موقع، رئیسی داشتیم که خدا خیرش بدهد، من را تشویق کرد ادامه تحصیل بدهم تا مدرک تحصیلی‌ام ارتقا پیدا کند. وقتی مشغول تحصیل بودم، متوجه شدم مطالب را به راحتی می‌توانم حفظ کنم و قدرت حافظه‌ام تغییر کرده است. اولین خبر راجع به قدرت حافظه من را شبکه اصفهان پخش کرد و همین انگیزه‌ای شد تا کارم را ادامه بدهم و به جایی برسم که سلطان حافظه جهان لقب بگیرم.

برای اینکه قدرت حافظه‌اش را نشان دهد، ظرف چند ثانیه و با آهنگی سریع، اسماء‌الحسنی را می‌خواند. به قول خودش، رگباری و مثل هواپیمایی که می‌خواهد تیک آف کند.

در ادامه می‌گوید: اتفاقی به قدرت حافظه‌ام پی بردم، اصلاً نمی‌دانستم حافظه برتر یا تقویت حافظه چیست. جانباز هستم و یکی از گوش‌هایم بر اثر موج انفجار نمی‌شنود و صدای وزوز شدیدی در گوش دارم که به شدت اذیتم می‌کند؛ ولی وقتی متوجه قدرت حافظه‌ام شدم، تمرین‌هایی انجام دادم که باعث تقویت آن شد، البته این کار آگاهانه نبود و بعدها متوجه تأثیر این تمرین‌ها شدم.

گریزی هم به روزهای جنگ و جبهه می‌زند و از مجروحیتش می‌گوید: روزی که عراق به کشور ما حمله کرد، نوجوان بودم و چون سن و سال کمی داشتم، من را به جبهه اعزام نمی‌کردند. سال ۱۳۶۱ یک جفت کفش با پاشنه‌ای بلند پوشیدم که قدم را بلندتر نشان می‌داد و به مبارکه رفتم. من را ثبت‌نام کردند و به دارخوین اعزام شدم که آن موقع، محل استقرار تیپ ۱۴ امام حسین(ع) بود. ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱، عملیات شروع و جاده اهواز خرمشهر آزاد شد. صبح روز مرحله بعدی عملیات، یعنی ۱۷ اردیبهشت وقتی خط مرزی پاسگاه زید را گرفتیم و عراق به سختی عقب‌نشینی کرد، یک توپ از کنار من شلیک شد، موج شدید انفجار من را پرت کرد و بعد از آن دیگر چیزی نفهمیدم.

سلطان حافظه جهان توصیه‌ای به علاقه‌مندان حفظ قرآن کرد و می‌گوید: نادانسته و بدون داشتن مشاور، در یک روستا و بدون اینکه از تقویت حافظه چیزی بدانم، این قدرت را پیدا کردم. حال شماها که می‌دانید حافظه چیست و قصد تقویت آن‌را دارید، نزد یک استاد همه‌فن‌حریف این کار را انجام دهید. وقتی حافظه تقویت شود، مغز قدرت پیدا می‌کند و حفظ قرآن سریع‌تر اتفاق می‌افتد، چنانکه من در سال ۱۳۷۷ اسامی سوره‌های قرآن را سریع حفظ کردم، بعداً قرآن هم خواندم و حفظ کردم، منتها چون خواندن قرآن را آموزش ندیده بودم، آن‌را با غلط حفظ کرده بودم و وقتی می‌خواندم، دیگران غلط‌هایم را می‌گرفتند و من متأثر می‌شدم، وگرنه کسانی که قصد حفظ قرآن دارند، سعی می‌کنند ابتدا آن‌را بدون غلط یاد بگیرند. توصیه من این است که اگر حافظه‌شان را تقویت کنند، بسیار راحت‌تر می‌توانند قرآن را حفظ کنند. وقتی نام سوره‌ها به ذهن می‌آید، آیات را هم با خودش می‌آورد. تقویت حافظه همه جا به‌کار می‌آید، هم برای حفظ قرآن سودمند است و هم با کهولت سن، فرد دچار آلزایمر نمی‌شود.

چون خودش این قدرت را پیدا کرده و از مواهب آن بهره‌مند شده، این دغدغه را دارد که دیگران هم بتوانند از مواهب تقویت حافظه بهره‌مند شوند.

این حافظ ادامه می‌دهد: هر چیزی را می‌توانم سریع حفظ کنم، مثل حفظ کردن سؤالات کنکور و گزینه‌های آنها کار دشواری است. این قدرت با تقویت مغز به‌دست آمده؛ ولی متأسفانه در کشور به آن کمتر اهمیت داده می‌شود و نسبت به ایجاد مرکزی برای تقویت حافظه فرزندان این سرزمین نوعی بی‌تفاوتی وجود دارد.

گفت‌وگو از امیرحسین دوستعلی

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.